Het laatste verslag

11 augustus 2015 - Parijs, Frankrijk

Na 29 succesvolle dagen, ging het dan toch mis: Lindsay had iets opgelopen en was de hele nacht goed ziek. Maaike zette haar iPod maar even aan. Gelukkig was het maar van één uur tot half acht 's ochtends, dus helemaal uitgeslapen konden we aan onze laatste dag beginnen! Na het ontbijt zijn we toch richting Co van Kessel gegaan. Met een groep van zestien Nederlanders gingen we dwars door de Bangkok heen fietsen. De gids was een Thaise jongen, die wel de moeite had genomen om een aantal woordjes Nederlands te leren en maakte hier op een grappige manier gebruik van. We fietsten door allerlei super smalle steegjes heen en zagen mannen aan motoren en andere apparaten sleutelen. We reden smalle straatjes in waar we een oud stel op twee stoeltjes moesten ontwijken die tv zaten te kijken en langs vrouwtjes die aan het koken waren. Na een tijdje kwamen we terecht in Chinatown. Het was onmogelijk en super leuk om hier dwars doorheen te rijden. Het waren smalle straten met veel winkeltjes, eetkraampjes, mensen die je tegemoet lopen of scooterrijders.. Het was nu meer remmen dan fietsen, maar wel heel grappig op deze manier. We fietsten door een bloemenmarkt, en vervolgens werden we overspoeld door vele geuren van eten en kruiden. Lindsay moest niezen. Na de drukte van Chinatown stapten we op een bootje om over het kanaal naar de andere kant te gaan. Het wordt ook wel het Venetië van Bangkok genoemd. We gingen alleen iets harder dan de gondels in Venetië, tot een maximum van 60 km per uur, wieehoe. We kwamen aan bij het rustige gedeelte van Bangkok, weg van alle hectiek en grote wegen. We fietsten door een groene omgeving op paadjes van een meter breed. Maaikes remmen deden het niet super, dus zij vloog af en toe bijna het moeras of een plantage in. Het is echt een wereld van verschil. Je kunt alleen bij de huisjes komen via dit smalle paadje of via het water, waardoor je alleen soms een scootertje tegenkomt of kindjes tegenkomt die een high five of boks willen. Na een tijdje stopten we om wat te eten. Het was goed eten en we hebben gezellig met de groep gepraat over al onze reiservaringen. Na de fietstocht zijn we met z'n tweeën naar Ko San Road gegaan op advies van de groep en daar zijn we heel erg blij mee! We begonnen in een zijstraatje wat al erg leuk was en hebben daar gezellig wat kunnen eten. Onze laatste avondmaal: een pizza delen! Daarna zijn we naar de hoofdstraat toegelopen en wow! Wat een indrukken. Overal lichten en muziek. Het maakt niet uit welke kant je opkijkt, elke keer word je door iets verrast: een verkoper met gebakken spinnen, een winkel voor fake-id's, iemand die je lokt naar zijn of haar tent, kleurrijke winkeltjes.. We liepen langs twee tenten tegenover elkaar die elkaar probeerden te overtreffen door de muziek zo hard mogelijk te zetten met dansende mensen. We vonden het jammer dat we deze straat pas zo laat ontdekten, want we vonden het echt leuk hier! We moesten onze skytrain halen, dus hebben we de tuktuk gepakt naar het station. Onze tuktukker was een schattig mannetje, maar had wel even zijn tuktuk opgevoerd. We schoten echt door de straten van Bangkok met een enorme snelheid. Overal waren bomen en tempels verlicht, mooi gezicht! Vanochtend ging onze wekker kwart voor zes en zat onze reis erop. We werden door de taxi opgehaald en gebracht naar het vliegveld. Nu zitten we in het vliegtuig. Dag 30: onze reis zit erop. Was echt de meest geweldige vakantie ooit! Maaike lijkt wel in coma te liggen, en die jongen naast me ook met zijn deken over zijn hoofd getrokken (of hij speelt een spook na, alles kan). Ik denk met rug- en nekpijn terug op de supermooie reis die ik met mijn lieve vriendin heb mogen maken. Dertig dagen lang hebben we het enorm naar onze zin gehad en elke dag was weer een dag met nieuwe geweldige indrukken. Het is onmogelijk om te zeggen wat ons hoogtepunt is geweest. Vietnam is zo divers, elke plek waar we kwamen had weer zijn eigen charme. De tocht op Halong Bay met z'n vieren was heel bijzonder, Hoi An was super sfeervol, Hanoi was indrukwekkend met álle scootertjes, de motortour was zo'n mooie ervaring door de bergen en al het groen... Al bij de grensovergang werden we al verliefd op Cambodja, zo authentiek en puur. De Angkor was heel bijzonder en Battambang vonden wij heel leuk op de fiets tussen de lokale bevolking die nog niet ingesteld zijn op alle toerisme. En dan ten slotte Thailand: rondrijden met de scooter over het eiland door de jungle en mooie plekjes ontdekken, eten bij zonsondergang en de wereldstad Bangkok! We hebben ook zoveel lol gehad samen. De Aziaten konden nooit echt meelachen, maar dat hebben we wel vaker in Nederland. Of ons spinnenavontuur op de kamer, ach daar kunnen we nu ook wel om lachen. De tijd is echt voorbij gevlogen...